Het psychologische effect van een visitekaartje

Voor je een visitekaartje laat drukken is het verstandig je eerst te laten informeren door een grafisch ontwerper. Deze ontwerper kan je goed voorlichten over de effecten (en de psychologische betekenis) van kleuren en vormen. Uit onderzoek (focusgroep gesprekken met ondernemers) bleek dat er (te) weinig aandacht besteed werd aan het kleurgebruik in de bedrijfscultuur. De zaken die onder bedrijfscultuur vallen zijn onder andere, het logo, het drukwerk en de inrichting van het kantoor. Herken jij jezelf hierin? Dan is dit een gemiste kans voor jou als ondernemer. Het kleurgebruik is namelijk een subtiele manier om jouw bedrijfsidentiteit uit te beelden. Enkele kleur voorbeelden hierbij zijn als volgt; blauw, deze kleur wordt vaak gebruikt als basiskleur voor bedrijven binnen het zakelijke circuit. De combinatie zwart/geel staat voor gevaar en onheil. De kleur van rood staat voor energie (en werkt enthousiasmerend). De kleur oranje straalt rust en veiligheid uit.

Laat geen gratis visitekaartjes drukken

Veel ondernemers (die weinig visitekaartjebudget hebben, of net starten) zoeken online naar manieren om voor zo weinig mogelijk geld (of soms gratis) kaartjes te laten drukken. Nu zijn er veel online drukkerijen die hierop inspelen door ondernemers te lokken met gratis kaartjes. Vaak is dit een lokkertje om ervoor te zorgen dat ze na de naamkaartjes ook ander drukwerk bij die partij neerleggen. Nou is dit een bekende verkooptruc (en daar is niks mis mee). Echter komen er vaak kaartjes op een van de dunnere papiersoorten  (90 grams) waardoor het kaartje licht en slap aanvoelt. Ook wordt het logo van de drukkerij ook op het kaartje gedrukt. Een laag geprijsd visitekaartje is komt daarom vaak amateuristisch over.

Feedback van andere over jouw naamkaartje

Na het drukken van je kaartje ben je waarschijnlijk razend enthousiast (en dat is goed), maar vraag ook wat andere in jouw omgeving ervan vinden. Luister aandachtig naar de antwoorden en schiet niet direct in de verdediging. Geef geen argumenten waarom je het visitekaartje zo hebt laten drukken en probeer je voordeel te doen met hun feedback.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.