Optimaliseren van je menukaart

Wanneer je een restaurant hebt, is de menukaart een essentieel onderwerp. Hierbij verkoop je je gerechten en dit moet wel aanslaan bij de gasten. Het is belangrijk dat het restaurant meegaat met de tijd en zo ook zorgt voor een aantrekkelijke kaart. In dit artikel lees je meer over dit onderwerp.

Vormgeving van je menukaart 

De gasten krijgen als eerst een mooie kaart op tafel, dus het is erg belangrijk dat dit direct aanspreekt. Anders willen je gasten ook niet wat eten. De kaart en de gerechten moeten goed op elkaar aansluiten. Je kunt ook gebruik maken van de juiste kleuren. Het kan al snel een goed effect hebben op je resultaat. Je kunt een goed statement maken met je kaart. Zo kan de gast gelijk zien wat je te bieden hebt. Naast de kleuren en de gerechten, zijn foto’s ook een goede oplossing om een gerecht goed op te kaart te zetten. Je kunt zo de gasten laten meegenieten van de resultaten. De indeling kun je bepalen door middel van verschillende zaken. Je moet niet te veel kolommen gebruiken en ook niet te vol maken. Te veel informatie kan zorgen voor verwarring. Het moet duidelijk zijn voor de gasten. Het gemiddelde staat op zeven voorgerechten, tien hoofdgerechten en vijf nagerechten. Dit maakt de keuze voor de gasten gemakkelijker. De prijzen zijn ook een belangrijk punt. Je moet namelijk een goede prijs hanteren voor het eten dat je aanbiedt. Het schijnt ook zo te zijn dat mensen minder op de prijs letten als een prijs staat vermeldt na de beschrijving. Ook kan het euroteken mensen afschrikken, dus gebruik deze liever niet. Zo zijn er nog veel meer kleine trucjes om in te spelen op de gasten.

Een menukaart is niet snel gemaakt en moet vaak worden nagekeken. Wanneer je er echt uit bent, kun je de eerste prototypes gaan beoordelen.