Promotie met drukwerk

Je eigen bedrijf promoten is iets waar iedere ondernemer zich mee bezighoudt. Dit wordt steeds vaker extern gedaan, mede door de sterke opkomst van de digitale markt van de laatste decennia. Een extern bureau voor de zoekmachineoptimalisatie kan dit bijvoorbeeld veel efficiënter dan een bedrijf zelf. Er zijn echter ook nog genoeg zaken die zelfstandig gedaan kunnen worden. De offline promotie wordt tegenwoordig vaak vergeten, terwijl drukwerk altijd nog een goed middel is om in te zetten. Bovendien blijft deze boodschap veel beter bij de potentiële klant in het geheugen dan een tekst of advertentie die we online zien. Online klikken we een binnen een paar seconden al naar de volgende webpagina.

Welke offline promotiemethoden zijn er

Er zijn veel verschillende soorten methoden die kunnen worden ingezet voor de offline promotie. De bekendste zijn altijd nog posters en flyers. Hoewel je niet snel op de weg gaat staan of in de stad om te flyeren, zijn deze wel op een andere manier goed in te zetten. Zo kun je actiecodes per post met een flyer versturen, menukaarten van restaurants zijn gemakkelijk te versturen of nieuwe regionale producten of diensten onder de aandacht te brengen.

Een tip bij deze methoden is om bij de online en offline strategieën andere telefoonnummers te gebruiken. Op deze manier is het makkelijk om te achterhalen via welk kanaal de bezoeker bij jou terecht is gekomen. Bij het vermelden van een URL op offline materialen is het verstandig om een pakkende URL te nemen die gemakkelijk is in te typen voor mensen en die ook specifiek voor deze campagne is gemaakt, zodat je wederom kunt achterhalen wat het resultaat van de campagne is. Een QR-code is een gemakkelijke manier of van offline snel naar online te springen.

Ook magazines worden vaak zeer succesvol ingezet. Het drukken van tijdschriften/magazines is ook gemakkelijk te doen. Probeer hierbij wel een raakvlak te vinden met de potentiële doelgroep. Een reisbureau die succesvol een reisblad weet uit te brengen of een bedrijf in de agrarische sector dat een interessant agrarisch blad op de markt weet te brengen kan hier veel succes mee behalen. Lees hier nog meer over slimme offline strategieën om in te zetten als marketingmiddel.

Combineer on- en offline

Het beste voor je bedrijf is om een succesvolle combinatie te maken tussen online en offline. Deze kunnen elkaar versterken en dit is de beste manier om erachter te komen wat het beste werkt voor jouw bedrijf. Nadat de kennis over de meest succesvolle campagnes is opgedaan kan er worden gekozen voor de best werkende marketingmiddelen.