Waarom zou je promotiemateriaal als marketingtool moeten inzetten?

Waarom jij binnen je organisatie gebruik zou moeten maken van promotiemateriaal als marketingtool lees je hier! Zo zijn er verschillende redenen waarom promotiemateriaal als marketingtool kunnen dienen.

Als we het hebben over promotiemateriaal, moet je denken aan pennen, paraplus, notitieblokken enzovoort.

1) Promotiemateriaal verhoogt naamsbekendheid

Allereerst verhoogt promotiemateriaal de naamsbekendheid. Als een potentiële klant namelijk dagelijks gebruik maakt van jullie promotiemateriaal, dan wordt deze potentiële klant dagelijks aan het bestaan van jullie bedrijf herinnerd. Dit herinneren gebeurt zowel bewust als onbewust. Zo is de kans groter dat mensen zich jullie merk herinneren in het besluitvormingsproces om een product of dienst te kopen, wanneer deze potentiële klanten in het bezit zijn van jullie promotiemateriaal dan wanneer ze niet in het bezit zijn van jullie promotiemateriaal.

2) Positieve associaties met het bedrijf

Een andere reden waarom je als organisatie gebruik zou moeten maken van promotiemateriaal is dat hoe vaker een potentiële klant gebruikt maakt van jullie promotiemateriaal, hoe positiever deze potentiële klanten jullie bedrijven zullen vinden. Het mere exposure effect gaat er namelijk van uit dat mensen positiever over iets zijn waar ze bekend mee zijn. Aangezien door middel van promotiemateriaal potentiële klanten zich vaker jullie bedrijf zullen herinneren (zie ook kopje hierboven), zullen ze jullie bedrijf ook positiever beoordelen.

3) Loyaliteit van bestaande klanten vergroten

Door het geven van promotiemateriaal, zonder dat je iets terugverwacht, van deze persoon, zullen klanten zich meer schuldig voelen, en daardoor eerder geneigd zijn om jouw producten/diensten te kopen. Dit stimuleert vervolgens de loyaliteit van je klanten.

Kortom: genoeg redenen om gebruik van promotiematerialen als marketingtool!